Ücretli ve Ücretsiz İzin Tanımları12.03.2024

Ücretli ve Ücretsiz İzin Tanımları ve Bilmeniz Gerekenleri kısa bir makale içerisinde birleştirdik. İşinize yarayacak bilgileri paylaştığımızı umuyoruz.Ücretli ve ücretsiz izin arasındaki en büyük fark ücretli izinde işçi çalışmadığı halde kendisine normal ücreti ödenir, ücretsiz izinde ise işçinin izinli olduğu süre için kendisine herhangi bir ücret ödemesi yapılmaz.

Ücretsiz izin hakkı, 4857 sayılı İş Kanunu´nca belirlenmiş olup ücretsiz izin maddesi altında açık ve net bir şekilde belirtilmiştir. Bu bağlamda İş Kanunu´nun 56. ve 74. maddelerinde işçiye hak olarak tanımlanan ücretsiz izinler dışındaki diğer tüm ücretsiz izinler, her iki tarafın da, yani hem işçinin hem de işverenin rızası ile kullanılmalıdır. Ücretli izinde işçinin izinli olduğu günlere ait normal ücreti aynen ödenir, ancak fazla mesai gibi çalışma karşılığı ödenen ücretler ise ödenmez.

Ücretsiz izinle ilgili İş Kanununda herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak, İş Kanunumuz çeşitli maddelerinde kanunda tanımlanan yasal izinlerle birebir örtüşmeyen ve ücretsiz olduğu anlaşılan izinlerden bahsetmiştir.  Örneğin;  4857 sayılı İş Kanununun 56. maddesinde, yıllık ücretli izinleri işyerinin kurulu bulunduğu yerden başka bir yerde geçirecek olanlara istemde bulunmaları ve bu hususu belgelemeleri koşulu ile gidiş ve dönüşlerinde yolda geçecek süreleri karşılamak üzere işveren tarafından dört güne kadar ücretsiz izin verilmesi zorunlu kılınmıştır. İşveren tarafından yazılı olarak sunulan ücretsiz izin uygulamasında işçi, ücretsiz izin uygulanacağını tebliğ aldığı tarihinden itibaren 6 iş günü içerisinde olumlu yada olumsuz cevap vermek durumundadır. İşçiye, ücretsiz izin uygulaması yazılı tebliğ edilmiş ve işçi bu duruma 6 iş günü içinde işverene herhangi bir cevap vermemiş ise İŞÇİ ZIMNEN ÜCRETSİZ İZNİ KABUL ETMİŞ SAYILMAKTADIR. Bu nedenledir ki işçi, 6 iş gününe çok iyi dikkat etmelidir. Sözlü yapılan uygulamalarda da 6 iş günü olan süre uygulanmakta olup işçinin tebliğ tarihini, işveren tarafından ispatlanmalıdır.

Yaşadığınız sorunlar var ise hemen uzman avukatlarımıza web sitemizde yer alan numaralardan ulaşabilirsiniz.

İlginizi Çekebilecek Diğer Makaleler

• Fazla Çalışmanın İspatı Nasıl Yapılır?
    İş Kanunumuzda fazla çalışma haftalık 45 saati aşan çalışmalar şeklinde tanımlanmıştır. Aksi kararlaştırılmamışsa bu süre, işyerinde haftanın çalışılan günlerine eşit ölçüde bölünerek uygulanır.
  • Kıdem Tazminatı Alma Şartları
    Günümüzde Kıdem Tazminatı ile ilgili çalışma hayatımızda halen kullanılan yasal düzenleme 4857 sayılı yasadaki maddedir. Bu maddeye göre bir işçinin kıdem tazminatı alma şartları, kıdem tazminatı alma koşulları detayadır.
  • Sahte Belge Kullanımı ve Cezaları
    Sahte Belge Kullanımı ve Cezaları - Belgede Sahtecilik sorunlarınızda işinin ehli, alanında uzman avukatlarımızdan en iyi destekleri alabilirsiniz.
Facebook Instagram Youtube
Sosyal Medyada Bizi Takip Edin

Fevzi Çakmak Mahallesi Fidan Sokak No:6 Rençberler Hukuk Ofisi Küçükçekmece / İstanbul